Wykorzystanie nowych technologii wśród dzieci i młodzieży jest dzisiaj powszechne. Dlatego Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Parczewie, realizując cele edukacyjne na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych, nie mogła pominąć nowych narzędzi do nauczania, uczenia się i zarządzania.
Jednym z takich narzędzi są monitory interaktywne i edukacyjne programy. Jest to rozwiązanie zdecydowanie łatwiejsze i wygodniejsze niż tablice interaktywne, które do działania wymagały rzutników i komputerów.
Monitor interaktywny to nie tylko tablica, przeglądarka WWW, czy możliwość szybkiego, bezprzewodowego przesyłania obrazu i informacji z urządzeń medialnych, ale przede wszystkim atrakcyjna forma dzielenia się wiedzą. Nauczyciel ma możliwość wykorzystania na lekcji i zajęciach pozalekcyjnych różnorodnych ćwiczeń interaktywnych, które pozwalają na współpracę uczniów nad rozwiązaniem problemu lub wykorzystanie gier i zabaw edukacyjnych, obiektów 3D, filmów wspomagających naukę.
Kreatywne wykorzystanie monitora interaktywnego na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych wzbudza u dzieci zainteresowanie i zaangażowanie. Jednoczesne oddziaływanie na wiele zmysłów pomaga w szybszym i efektywniejszym zapamiętywaniu nowych informacji. Monitory umożliwiają łatwe i przyjemne przedstawienie nawet najbardziej skomplikowanych zagadnień, tworzenie przejrzystych wykresów i rysunków, czy wykorzystanie różnych źródeł informacji. Przygotowane przez nauczyciela materiały wraz z naniesionymi podczas zajęć komentarzami są w prosty sposób udostępniane uczniom, co ułatwia im utrwalenie wiedzy także w domu. Monitor interaktywny jest w naszej szkole wykorzystywany podczas opracowywania zagadnień z różnych przedmiotów szkolnych i dziedzin nauki – ścisłych, humanistycznych, a nawet artystycznych, a także na zajęciach pozalekcyjnych: zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych, wyrównawczych, rewalidacyjnych, rozwijających, logopedycznych … To doskonałe narzędzie, które wspomaga rozwój naszych uczniów oraz umożliwia im naukę poprzez zabawę.
Taki rodzaj prowadzenia zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w Szkole Podstawowej Nr 1 w Parczewie stał się ulubionym i obowiązkowym elementem nauczania.
Realizując Rządowy program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno- komunikacyjnych na lata 2020 – 2024 AKTYWNA TABLICA nauczyciele Szkoły Podstawowej Nr 1 w Parczewie uczestniczą w ciekawych konferencjach, warsztatach i szkoleniach.
Dotychczas brali udział w Konferencji 10 edycji Programu „Uczymy dzieci programować” zorganizowanej przez Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Fundacji Rozwoju Edukacji Cyfrowej.
Na konferencji przedstawiono szczegółowo program „Uczymy dzieci programować”, gdzie naukę kodowania potraktowano jako zabawę wplecioną do codziennych aktywności, niezależnie od realizowanych treści, czy posiadanych narzędzi dydaktycznych.
Każdy może zalogować się na platformę edukacyjną Akademia Uczymy dzieci programować, która oferuje nauczycielom wielostronne wsparcie, zarówno metodyczne, jak i narzędziowe. Wszystkie dostępne na stronie Akademii materiały przygotowane są zgodnie z podstawą programową oraz kierunkami realizacji polityki oświatowej.
Po zalogowaniu na stronę www.akademia.uczymydzieciprogramowac.pl , każdy ma dostęp do scenariuszy edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz klas 4-8, w wersji PDF wraz z kartami pracy i materiałami uzupełniającymi. Dostęp do zasobów Akademii jest bezpłatny. Wystarczy założyć własne konto.
W Akademii Uczymy Dzieci Programować w zakładce WIRTUALNA TABLICA znajdziemy programy, które można wykorzystać na komputerze, tablecie, rzutniku, tablicy interaktywnej, monitorze interaktywnym. Wśród nich znajdziemy np. symulator robota oraz Wirtualną matę do kodowania. Programy posiadają tłumaczenie na kilka języków, w tym język ukraiński.
Innym ciekawym spotkaniem rozwijającym kompetencje cyfrowe nauczycieli, a tym samym i uczniów, w którym wzięli udział nauczyciele SP 1 w Parczewie było szkolenie Transformacja cyfrowa szkół 2023. Uczenie się oparte na grach?
Spotkanie / warsztaty zorganizowane były przez Instytut Spraw Publicznych oraz projekt edukacji cyfrowej, w ramach którego prowadzone są bezpłatne szkolenia dla nauczycieli oraz kadry kierowniczej szkół podstawowych i ponadpodstawowych „Lekcja Enter”.
Tematem wiodącym spotkania była gamifikacja w szkole jako przełamywanie utartych schematów i sposób inspirowania nie tylko uczniów, ale przede wszystkim pedagogów,
którzy mogą zostać pasjonatami planowania procesu edukacyjnego, wykorzystując gry edukacyjne.
Podczas spotkania zaprezentowano ciekawe spostrzeżenia i wyniki badań poświęconych edukacji cyfrowej dotyczące edukacji zdalnej.
W formie warsztatów opracowane zostały rekomendacje, które mają przyczynić się do utrzymania wzrostu kompetencji cyfrowych nauczycieli, ale także kształtowania otwartej postawy wobec włączania przez nich TIK w proces kształcenia.
Kolejnym bardzo przydatnym spotkaniem, które zostało zorganizowane w formie warsztatów na terenie Szkoły Podstawowej Nr 1 w Parczewie było szkolenie Obsługa monitora interaktywnego IDBoard. Zostało ono przeprowadzone przez pana Karola Stępniewskiego z Biura Serwis Lublin, który przedstawił zainteresowanym nauczycielom SP1 oraz nauczycielom zaprzyjaźnionej Szkoły Podstawowej w Przewłoce w bardzo przystępny sposób instruktaż obsługi monitora interaktywnego IDBoard. Wskazał ciekawe aplikacje pod system Windows i Android, dzięki którym nauczyciel może zastosować nieszablonowe rozwiązania podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, a tym samym skupić uwagę uczniów na rzeczach istotnych.
W roku szkolnym 2022/2023 Szkoła Podstawowa Nr 1 w Parczewie będzie realizowała kolejną edycję Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno- komunikacyjnych na lata 2020 – 2024 „AKTYWNA TABLICA”.
Celem Programu jest rozwijanie kompetencji uczniów i nauczycieli przez wykorzystywanie w procesie dydaktycznym nowoczesnego sprzętu, nowoczesnych pomocy dydaktycznych oraz narzędzi do terapii, wybranych przez szkoły zgodnie z ich zdefiniowanymi potrzebami, podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę ich sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii, poprawę efektów pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów.
W ramach programu placówka otrzymała dwa monitory interaktywne IDBoard o wysokiej rozdzielczości, intuicyjnym i rozbudowanym oprogramowaniu, z możliwością szybkiego zintegrowania z głośnikami, czy komputerem, laptopa oraz programy z serii Eduterapeutica: „Specjalne potrzeby edukacyjne dla klas 1-3”, „Specjalne potrzeby edukacyjne dla klas 4-8”, a także program dla dzieci z zaburzeniami mowy „Logopedia rozszerzona”. Pakiety multimedialne tej linii dedykowane wspieraniu terapii typowych przypadłości występujących u dzieci zapewne poszerzą wachlarz pomocy dydaktycznych w szkole, unowocześnią je, a przede wszystkim zmotywują dzieci do dalszej pracy.
Dzięki uczestnictwu w tym programie i wykorzystaniu nowoczesnych technologii możemy rozwijać informatyczne kompetencje uczniów i nauczycieli, pozbywać się rutyny w nauczaniu, stosować nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne i metodyczne w zdobywaniu wiedzy, a przede wszystkim zainteresować uczniów przedmiotem, aby zrealizować jak najefektywniej cele określone w wymaganiach podstawy programowej. Wykorzystanie nowoczesnego sprzętu oraz pomocy dydaktycznych pozwoli zindywidualizować podejście do ucznia, dostosować formę nauczania, podjąć działania o charakterze diagnostycznym i terapeutycznym, co znacząco wpłynie na poziom i jakość kształcenia.
W ramach realizacji Programu zaplanowano:
- doposażenie klasopracowni w nowoczesne pomoce dydaktyczne,
- zapewnienie uczniom i nauczycielom dokształcania się w dziedzinie TIK,
- umożliwienie uczniom rozwijanie zainteresowań i uzdolnień w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- zapewnienie uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jak najefektywniejszej nauki uwzględniającej ich oczekiwania i potrzeby.
Chcielibyśmy, aby efektem naszych działań był twórczy uczeń, przygotowany do aktywnej partycypacji w rozwijającym się w nowoczesnym i innowacyjnym społeczeństwie, przygotowany do kreatywnego działania w procesie samorealizacji.
Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Parczewie otrzymała w roku 2022 dofinansowanie w ramach Rządowego programu na lata 2020-2024 „Aktywna Tablica”. Zakupione zostały pomoce dydaktyczne przeznaczone dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - uczniów posiadających różnorodne zaburzenia rozwojowe, utrudniające lub uniemożliwiające prawidłowy proces kształcenia. Wartość całkowita programu wynosi: 29.500 zł, kwota dofinansowania z budżetu Państwa: 23.600 zł, wkład własny: 5.900 zł.
Nasza szkoła w roku 2017 z sukcesem przystąpiła do Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2017-2019 – „AKTYWNA TABLICA”. Złożony przez naszą szkołę wniosek został pozytywnie rozpatrzony dzięki temu szkoła otrzymała dwa monitory interaktywne Avtek Touchscreen Pro4K . Głównym celem Rządowego programu „Aktywna tablica” jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania ITC oraz upowszechnienie interaktywnych metod pracy na zajęciach edukacyjnych z różnych przedmiotów. W dzisiejszej szkole potrzebne są metody aktywizujące ucznia z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Narzędzia cyfrowe z dostępem do internetu pozwalają na takie działania i tworzą warunki do zmiany w sposobach nauczania. Zakupione monitory dotykowe są bardzo chętnie wykorzystywane w trakcie prowadzonych zajęć i sprawiają, że lekcje są ciekawsze, wzrasta też motywacja uczniów do nauki. Nasi uczniowie zyskali większe możliwości rozwoju poznawczego i społecznego oraz szansę na rozwijanie zainteresowań i uzdolnień w ramach zajęć pozalekcyjnych.
Przekierowania na przydatne strony:
- TIK na lekcjach- Jak zacząć?
- TIK- sprawdzone sposoby na urozmaicone lekcje.
- Obsługa Monitora Interaktywnego Avtek PRO4K
- Jak wykorzystać monitor podczas lekcji
Strony www z pomocami interaktywnymi:
- Pomoce interaktywne dla edukacji wczesnoszkolnej
- Interaktywne gry w czterech wersjach językowych
- Interaktywna strona pozwala na oglądanie układu słonecznego pod różnym kątem, zapoznania się z kolejnością planet jak również gdy przeciągnie się jedną z planet obiegiem ich wokół słońca w czasie.
- Wykonane w 3D ciało człowieka można oglądać „zdejmując” poszczególne warstwy, przybliżać i oddalać dowolnie
- Umożliwia nauczycielom szybkie przygotowanie ćwiczeń interaktywnych.
- Nauka programowania dla najmłodszych
- Zestaw 23 e-doświadczeń, reprezentujących doświadczenia rzeczywiste.
- Projekt ten jest dziełem Google o pozwala eksplorować miejsca ważne kulturowo. Przeciągając kursorem zmieniamy widok a klikając przesuwamy swoją pozycję oglądania miejsca. Dużo fajniejsze niż statyczne zdjęcia w książce czy albumie.
- Komiksy o II wojnie światowej
- Twórz piękne tablice, dokumenty i strony internetowe, które łatwo się czyta i przyjemnie edytuje.
Scenariusze zajęć: